mandag 7. november 2011

IKT for lærere

Da jeg startet denne bloggen i sommer var det fordi jeg visste jeg skulle studere IKT til høsten, og jeg var bltt tipset at et av arbeidskravene var å lage blogg. I sommer var jeg jo også høygravid og tenkte at alt jeg kunne gjøre før babyen kom, var arbeid spart til høsten.. Så nå vil jeg nå fortelle hva jeg synes om facebook i undervisninga..-hvilket blir litt i en annen retning av mine "vanlige" innlegg som til nå har omhandlet mest håndarbeid..

En facebookprofil er noe de fleste har i dag, både voksne, ungdommer og barn. Det blir brukt på ulike måter av mange mennesker. Dersom jeg skulle trekke dette inn i undervisninga ville jeg først ha påpekt nettvett og undervist elevene i digital dømmekraft, slik at alle hadde kunnskaper om hvor de ulike grensene går og hva en kan og ikke kan skrive på slike nettsteder, eller hva en kan og ikke kan legge ut av bilder. Men jeg ser for meg at facebook kan blitt brukt som et medie hvor elever kunne dele informasjon, tekster, linker osv. Dersom de for eksempel skulle arbeide med Ibsen i norsk, hadde elever kunne delt linker til gode nettsteder som var relevant. Elever og lærer hadde også kunne brukt facebook som en plass å dele word-dokumenter i innboksen. På denne måten kunne vi arbeidet med prosessorientert skriving.

Men når dette er sagt, så er det benyttet fronter på skolen jeg har arbeidet på tidligere, og dette er et lukket program mellom lærere, elever og foresatte. Dersom elever hadde blitt like interessert i å bruke fronter som de var i å bruke facebook, hadde vi kunne gjort akkurat det samme på fronter som på facebook, og litt til på grunn av åndsverksloven.
Min konklusjon er altså at jeg vil lære elevene med fronter og alle dens muligheter før jeg tar i bruk facebook i undervisninga.

5 kommentarer:

  1. Hei Christina . Jeg er også på dette kurset . Jeg er enig med deg når det gjelder bruk av facebook . Jeg bruker selv Fronter i undervisningen , føler at jeg har litt mer kontrol med elevene .Din blogg er veldig fin

    SvarSlett
  2. Hei,, Her har du en fin og oversiktlig blogg..
    Spennende å lese hvor mange forskjellige meninger det finnes om fb som en del av undervisningen. Jeg er delvis enig med deg ang bruken av fb, og mener fb skal være i tillegg til fronter. Jeg ser på FB som en myttig og pisitiv metode, noe elevene er best i og kan. Vet jo ikke om det er riktig men spennede å synse.
    Lykke til med alt spennende vi skal lære videre om på dette kurset\ studiet.

    Trine Kiil

    SvarSlett
  3. Heisann Christine

    Artig å se at du har blitt en blogger av rang. Ser at det e flere som har lagt ut sine meninger om emnet FB i undervisninga. Flott det derre med Fronter i stedet for FB. Lykke til videre. Har blitt følger, så sjekk sida mi.

    SvarSlett
  4. Flott blogg! Gode poenger om FB, men kan Fronter erstatte FB? Eller kan de utfylle hverandre? Jeg kunne som far i grunnskolen godt tenkt meg FB brukt i skole-hjemsamarbeidet. Jeg husker nemlig aldri Fronterpassordet mitt. Ikke brukernavnet heller :S

    SvarSlett
    Svar
    1. Fronter kan nok ikke erstatte facebook som sosialt medie, men det burde kunne brukes i skolesammenheng i stedet for FB. Nå er det selvfølgelig mange som føler det samme som deg Gunstein, at bruk av FB er enklere fordi der er en jo allerede og veldig mange bruker FB aktivt i dag og er pålogget hele tiden. Brukt på riktig måte kunne laget gode informajsonsgrupper og faggrupper, men kanskje det da kunne vært en idè og hatt en privat FB-profil og en til jobbsammenheng..?

      Slett